OKS-piger har vundet Gjensidige Drømmelegat på 10.000 kroner

Evald Bundgård Iversen
11. juni 2023 kl. 11:23
Pigerne havde en check på hele 10.000 kroner med hjem fra Madsby Cup.

32 fodboldpiger fra OKS drog første weekend i juni til Madsby Pige Cup i Fredericia for at spille et fedt fodboldstævne. Ud over at komme hjem med masser af fodboldkampe i benene og solbrændte kinder havde pigerne også en check på 10.000 kroner med hjem i bagagen.

Forud for stævnet var pigerne blevet informeret om, at Gjensidige Forsikring, der sponsorerer kvindernes bedste fodboldrække i Danmark, ville være til stede til stævnet for at dele mulige drømmelegater ud til nogle af pigeholdene.
For at komme i betragtning til et legat skulle man hjemmefra have forberedt en ”salgstale” på max to minutter, hvoraf det skulle fremgå, hvad pigerne drømte om at få et legat til. Talen skulle holdes på en scene foran en jury på tre.

OKS-pigerne stemte om forskellige idéer, de havde fremlagt, og resultatet blev, at pigerne ville søge om penge til noget, der repræsenterede større ligestilling mellem mandlige og kvindelige fodboldspillere. Derfor lød deres ønske på at få et tilskud til en fodboldrejse til England og et besøg i klubben Lewes, som er den eneste klub i verden, der betaler sine kvindelige og mandlige fodboldspillere lige meget i løn.

Tre seje U13-piger gik på scenen og holdt på bedste Løvens hule-manér en tale om, hvorfor netop OKS-pigerne skulle vinde et drømmelegat. Det gjorde de så godt og overbevisende, at de fem timer senere blev kaldt på scenen og fik at vide, at de havde vundet 10.000 kroner som et tilskud til drømmerejsen til England.

Det var en flok jublende glade og taknemmelige OKS-piger, der fik overrakt checken af blandt andet studievært og fodboldentusiast Heidi Frederikke, der sidder med i drømmelegat-juryen hos Gjensidige.

Træner for OKS U13-piger, Jannie Iwankow Søgaard, er taknemmelig for, at Gjensidige valgte at skænke OKS-pigerne et legat og glæder sig på alle spillernes vegne.

”Vi trænere er rigtig stolte af pigerne. De tre piger, der præsenterede holdets fodbolddrøm på scenen, gjorde det supergodt med flot opbakning fra resten af flokken. De havde selv forberedt og øvet deres ”salgstale” hjemmefra, og de var utrolig overbevisende på scenen. Jeg synes, det er flot, at pigerne trods deres unge alder allerede er så bevidste om, at der stadig er lang vej til ligestilling mellem kønnene også i fodboldens verden, og at det er noget, de gerne vil kæmpe for at være med til at ændre,” siger hun.

Nu skal pigerne i gang med at tjene flere penge. For selvom 10.000 kroner er rigtig mange penge, så rækker det ikke til, at 30 spillere kan tage på fodboldrejse til England.

”Vi har flere idéer på blokken. Men sidder der nogle derude og kan bruge en flok piger til nogle alderssvarende arbejdsopgaver, så skal de ikke tøve med at henvende sig. I gamle dage er vi mange, der har tjent penge til vores fodboldklubber ved at dele telefonbøger ud. Men det arbejde må man sige, at tiden jo løbet fra. Så vi skal have fundet på noget nyt,” siger Jannie Iwankow Søgaard.