OKS er blevet DBU børneklub

image OKS skal i samarbejde med DBU løfte børnemiljøet i klubben.
Sune Buus Nielsen
11. februar 2023 kl. 13:40
OKS er blevet certificeret som DBU børneklub og lægger endnu et lag på arbejdet med børnefodbolden.

OKS deler DBU’s ambition om at: ”…skabe verdens bedste børnefodbold, til glæde og gavn for alle børn, dansk fodbold og Danmark". Derfor er vi meget glade for, at vi er blevet godkendt som en DBU børneklub.

Hen over vinteren har vi arbejdet hen mod at blive certificeret som DBU børneklub. Bl.a. for at leve op til kravene for at kunne blive DBU børneklub, har vi tilknyttet 2 børneudviklingstrænere. Disse vil vi præsentere nærmere i den nærmeste fremtid. Deres primære fokus er at støtte trænerne i hverdagen samt være med til at sikre, at vi arbejder efter de principper, som skal kendetegne en DBU børneklub som OKS.

Som en del af arbejdet, vil vi i endnu højere grad end hidtil arbejde for at sikre, at diverse politikker og anbefalinger fremgår af vores hjemmeside.

Hvad indebærer det mere præcist at være DBU børneklub

DBU’s bestyrelse vedtog tilbage i januar 2021 en ny børnestrategi. Den kan I læse en masse om her: https://www.dbu.dk/boern-og-unge/boernefodbold/strategi-for-dansk-boernefodbold/

At være DBU børneklub indebærer blandt andet, at skulle leve op til DBU’s børnesyn består af 12 rettigheder og 10 børneløfter inspireret dels af FN Børnekonventionen og dels af et EU-baseret forskningsprojekt kaldet ICoachKids.

Forudsætningerne for at blive DBU Børneklub er, at klubben indgår en skriftlig aftale med lokalunionen (DBU Fyn) om følgende (klik på hvert punkt for at læse mere):