Ingen vaklen i Varde for OKS U15 drenge (2007)

image Én af mange gode nærkampe i dagens opgør
Claus Mathiesen
06. april 2022 kl. 22:00

U15 Drenge Liga 2b (2007)

Lørdag den 2. april 2022 kl. 12.00

Varde IF vs OKS: 0 – 3

Det var Varde IF, der stod for skud i weekendens opgør i U15 Drenge Liga 2, hvor OKS, i dag i gult, var på besøg. Et ukendt bekendtskab i fodboldregi, og nærmest et ligeså ukendt bekendtskab med underlaget, der skulle spilles på – nemlig græs! Noget vi ikke havde gjort længe, og det var derfor også med en vis skepsis at vi gik mod grønsværen for at se hvilken forfatning banen var i.

Baner er set bedre, lad det være sagt – og spillet ville nok komme til at sætte drengenes tekniske evner på prøve, men forholdene var éns for begge hold, så det var bare et spørgsmål om at komme i gang.

Og det blev kampen, med Varde startende med bolden. En aflevering tilbage i banen, og en lang bold frem – og det var faktisk scenariet 8 ud af 10 gange, hvor Varde havde bolden. Og disse lange afleveringer havde et stærkt OKS defensiv ikke problemer med at afværge, så det meste af spillet foregik på OKS’s præmisser.

Spillet fungerede, trods udfordrende underlag, rigtig godt for OKS, og ser vi bort fra en håndfuld kiksede pasninger, så formåede OKS at flytte bolden rundt , og fik modstanderne til at løbe efter bolden.

Efter ganske få minutter havde OKS også haft flere nærgående forsøg, dog uden held. Det var der til gengæld efter 8 minutters spil – en yderst velspillende Matias Rasmussen finder Jonas Hørlyk, der resolut sender bolden i nettet til en føring på 1-0 til OKS.

OKS fortsatte deres spil, så flydende som det nu kunne lade sig gøre, og Varde havde problemer med at komme til fadet. OKS var dog mere effektive, og allerede 5 minutter efter første scoring, var der jubel igen.

Sofus Dreisig Kirkegaard får afdriblet et par Varde spillere, og sender et indlæg ind til Matias Rasmussen, der får lagt bolden tilrette for venstrebenet og scorer til en fortjent føring på 2-0.

Resten af første halvleg var samme billede, OKS mest med bolden og et Varde mandskab, der prøvede at bryde en stærk OKS midtbane og forsvar – men uden nogen effekt.

Mere spænding kom der ikke i første halvleg og holdene kunne gå til pause med stillingen 2-0 til OKS.

Anden halvleg blev fløjtet i gang, og OKS først med bolden fra start. Bagud 2-0 skulle Varde frem på banen, og med 3 angribere var det et klart signal om, at de ville lægge ekstra pres på vores defensiv. Det lykkedes dem også at få spillet flyttet mere over på OKS’s banehalvdel og komme frem til at par rigtig gode chancer. Men i OKS målet står Frederik Wikkelsø jo, og han er ikke nem at passere. Med flere pragtredninger formåede han at holde Varde fra at score i en hektisk periode, hvor OKS virkede en smule nervøse og usikre i deres spil. Om det var sidste weekends 2-2 kamp, der sad i baghovedet på spillerne vides ikke, men spillet flød ikke helt som i første halvleg – hvilket nok også var Varde IF’s fortjeneste.

Med Frederiks fantastiske målmandspræstation, fik OKS rystet det værste pres af og fik mere tålmodighed i deres spil. Halvvejs i anden halvleg kommer en stærkt spillende Sofus Dreisig Kirkegaard fri på højre kant, hvor han sender en bold i feltet til en Matias Rasmussen, der på bedste sprællemands vis forsøger at nå bolden, men desværre må sprælle forgæves og se bolden smutte snært forbi – men heldigvis var OKS’s Peter Kragh Thomas på pletten ved bagerste stolpe, hvor han sikkert kunne lægge bolden i mål og øge føringen til 3-0.

Denne scoring lukkede kampen for OKS, og de sidste 8-10 minutter blev kampen stille og roligt kørt hjem. Varde forsøgte at spille til det sidste og gav ikke op, men de kunne ikke gøre mere ved kampen, så OKS kunne række armene i vejret til en fortjent sejr på 3-0 over Varde IF.

En flot og sikker sejr til et, trods små ujævnheder i underlaget, meget velspillende OKS hold, der igen viste kvalitet og vilje for holdet.

Tillykke med sejren, og tak for en god og underholdende kamp til Varde IF – men ikke mindst tak for støtten til de ”medrejsende” fra OKS!