Interview med Jacob Lundgaard

21. marts 2016 kl. 19:54
-" Vi vil se en styrkelse i samarbejdet mellem ungdom og senior "

Oks.dk har i samarbejde med OKS - den officielle FB-side fået en snak med Jacob Lundgaard, der i de seneste par år, er blevet mere og mere synlig i leder arbejdet i OKS.

Jacob spillede i mange sæsoner på klubbens bedste seniorhold. Efter seniorkarrieren har den stået på Old Boys fodbold, hvor trænergerningen for Old Boys juniorholdet har været en del af hverdagen.

Læs her hvilke ideer, baggrund og motivationer Jacob har for sit arbejde i klubben samt ikke mindst for OKS. Læs blandt andet om sammenhængs kraften mellem ungdoms og seniorfodbolden, hvor ideen om en ”hel klub” betyder meget. Here we go…

Hvad er din baggrund for at gå ind i leder arbejdet i OKS?

- ” Min faglige baggrund er at jeg er læreruddannet og har taget en diplom i ledelse. Min motivation for at træde ind i bestyrelsen i OKS er den simple årsag, at jeg gerne vil ”betale” noget af al den tid, andre frivillige har brugt på mig tilbage, og så er det sjovt at arbejde med noget, jeg brænder for, nemlig fodbold. Det at pakke sin fodboldtaske og tage i klubben virker simpelt for mange, jeg selv inklusiv, men det er virkelig spændende at få øjnene op for, hvor mange timers frivilligt arbejde, der ligger bag en klub som OKS, så medlemmerne bare skal pakke tasken og køre til fodbold. ”

Hvilke specifikke opgaver og ansvarsområder har du i den kommende sæson?

- ” Jeg vil i hele mit virke gerne arbejde for OKS som en hel klub, hvor vi har en fantastisk ungdomsafdeling, der har et flagskib på seniorniveau at se op og frem til at spille på. Jeg arbejder primært sammen med Michael Johansen og Klavs Larsen i seniorudvalget, og jeg har den direkte kontakt til trænere og holdledere i senior afdelingen. Der ud over prøver vi at skaffe indtægter til klubben senest med en vinsmagnings aften, hvor overskuddet gik til ungdoms afdelingen. ”

Kan vi forvente flere forbedringer ift. faciliteter på OKS?

- ” Vi drømmer selvfølgelig om en kunststofbane mere på bane to, men det ligger ikke lige om hjørnet. Det tog vel omkring 5 års arbejde at lande vores fantastiske bane, så det kommer ikke af sig selv. Der ud over er det dyrt at vedligeholde, og vi vil også gerne holde medlemskontingentet så lavt som muligt. På den korte bane bliver der i dette år lavet nyt omklædningsrum, og det glæder vi os til står færdigt. ”

Hvad er dine visioner for klubbens bedste seniorhold?

-” Jeg er sikker på at vi med det nye trænerteam inden for tre år igen er i Danmarksserien, og mit håb er, at tre til fem spillere er fra vores egen ungdomsafdeling. Vores mål er at spillerne fra u19 bliver en integreret del af hold 1 og 2 og det går i den rigtige retning. For hold tos vedkommende arbejder vi for oprykning til serie 1, så springet fra hold 1 bliver mindsket. ”

Tror du det lykkedes at forbinde ungdom og senior?

-” Jeg synes, vi har nogle rigtig dygtige ungdomstrænere, og hver gang, der lander en spiller fra OKS på første senior, er det jo en cadeau til hele det arbejde, der bliver gjort fra u4 til u19. Jeg er overbevist om, at med det set-up vi har i den nuværende bestyrelse, at vi i de kommende år vil se en styrkelse af samarbejdet mellem ungdom og senior. ”

Hvor er du i fodboldverdenen om fem år?

-” Det er svært at spå om fremtiden, men mon ikke jeg har en eller anden funktion i OKS enten som spiller og/ eller leder?

Personlige data:

Alder: 38
Civil status: Gift med Cathrine
Børn: 3 stk. Jaspur, Ea og Selma
Civilt job: Afdelingsleder for ungemiljøet og specialafdelingen Fønix på Rosengårdskolen
Fodboldkarriere (hvor har du spillet?): Årslev (barndomsklub), Århus Fremad(en sæson), Dalum og OKS

Vi siger tak til Jacob for den spændende snak og ser frem til, sammen med ham, at se hvor OKS bevæger sig hen i de kommende år.

I de kommende måneder kan du som læser, se frem til flere interviews med ledere, spillere og andre nøglepersoner i OKS.

Tidligere interviews i samme serie:

Morten Rasmussen. AS træner
Jacob Lundgaard. Leder i OKS