Årsberetning 2014

Årsberetning 2014 fra ungdomsudvalget i OKS

10. marts 2015

Fakta:

I 2014 var der registreret 565 børne- og ungdomsspillere i OKS, en stigning på 20 fra 2013. Heraf kan pigeafdelingen mønstre 72 spillere og ser man på DBUFyn’s medlemsregister er OKS den klub på Fyn med flest registrerede drengemedlemmer fra 0-12 år nemlig 349.

Disse mange spillere har repræsenteret 34 registrerede OKS-hold i DBUFyn og dertil skal vi så lægge U4, U5, U6 og U7, som ikke har spillet organiseret turnering, men et antal enkeltstævner

I 2014 var der ansat mindst 35 trænere og hjælpetrænere foruden et stort antal assistenter til årgangene U4 til og med U19. Dertil skal lægges det store antal frivillige forældre og søskende som har givet en hånd og en fod med til træning, som kagebagere og chauffører, som tøjvaskere og snørrebåndsbindere og som har stået i timer og atter timer og kigget på fodboldkampe og –træning.

Når året er omme og disse ting gøres op, så er det mildest talt imponerende.

Ungdomsafdelingen har omsat for ca. ½ mio kr. i 2014 og desværre er en del af pengene er brugt på at erstatte bortkomne bolde, betale bøder til DBUFyn for udeblivelser fra kampe og brug af ulovlige spillere og unødvendigt strømforbrug, når banelyset har brændt hele natten.

Fodbold og resultater

I 2014 har vi i ungdomsafdelingen fået pokalvindere, flere rækkevindere og vindere af flere stævner foruden vinderhold af Fyens Stiftstidende Cup. Og så er der alle 2. pladserne både inde og ude, hvor Nørhalne Cup og Brøndby Cup skal fremhæves.

Men nok så vigtigt er det at der løber en masse glade piger og drenge rundt og træner og spiller kampe også de nybegyndere, som taber de fleste af deres kampe, men som stille og roligt udvikler sig, men som først og fremmest har det sjovt.

Alle spillere er vigtige i en trup. Der er den glade spiller med det gode humør, vinderen, som løber solen sort og scorer de afgørende mål og målmanden som tålmodigt henter boldene ud af målet efter enhver scoring. En komplet trup rummer alle typer både på og uden for banen og alle trænere bør nyde glæden ved at se udvikling hos såvel C-spiller som A-spiller.

Trænere

I 2014 nåede vi næsten i land med trænere i alle årgange, men også kun næsten. Flere årgange mangler lige en enkelt træner eller 2. Det store mål om at have forældretrænere op til U10 og derefter uddannede ikke-forældretrænere er ikke muligt som trænermarkedet ser ud. Til gengæld er der grøde i trænergruppen med 1 træner på A-kursus, 1 træner på B2 kursus og forhåbentlig flere på vej videre i træner-uddannelsessystemet i 2015.

Desværre måtte vi afbryde samarbejdet med en enkelt træner i foråret 2014, hvilket naturligvis gav en del uro og medførte opløsning på holdet.

Forældre

Mange frivillige forældre bruger rigtigt mange timer i OKS på klubben og børnene, og det er rigtigt fint. Mange forældre møder op og støtter børnene som tilskuere og chauffører, og mange forældre har en mening om hvad der foregår på og udenfor banen.

Det er en vedvarende udfordring for klubben og dens trænere samt spillerne at indfri forældrenes forventninger. Herfra skal lyde en opfordring til at træde et skridt tilbage og tie stille, mens man nyder at spillerne løber, tackler, skyder, dribler og vinder og taber og bliver glade eller kede af det og sådan vil det altid være i fodbold.

Spillere

OKS har også i 2014 set mange dygtige spillere udvikle sig og blive endnu bedre. Nye spillere kommer til og der er dynamik i årgangene. Men når dygtige spillere udvikler sig og bliver endnu dygtigere, så bliver de også interessante for større klubber med licens og bedre forhold end i OKS og derfor siger vi hvert år farvel til et antal dygtige spillere i de forskellige årgange.

Herfra skal lyde en tak for indsatsen til de spillere, som har givet den gas i den rød-hvide stribede trøje i 2014, men som også fandt at tiden var inde til at prøve en anden klub eller blot trængte til en pause. Held og lykke i jeres nye klubber og i er altid velkomne tilbage.

2015

2015 byder på mange flere fodboldoplevelser for børn og unge i OKS og her skal allerede nævnes en stort anlagt træningslejr for U12, U13 og U15 i Italien i påsken, deltagelse i stævner i ind- og udland, pigeraketten, FA2015 og Liverpool Football Academy i efterårsferien.

Derudover bliver forårets aktiviteter jo påvirket en hel del af en længe ventet drøm, som går i opfyldelse: ”Kunstgræsbanen”. Sparkprojektet er sat i søen og der er aftalt levering omkring 1. juni og indtil da må alle give sig lidt og gøre plads til hinanden på de arealer, som er fri til træning heri foråret.

I ungdomsudvalget har vi et par fokusområder som fællestræning, oprykningstræning og internt trænersamarbejde i 2015. Spændende at se, hvordan det går.

Spørgsmål og kommentarer kan rettes til Lasse Bugge, Ungdomsudvalget.