Nytårshilsen fra ungdomsudvikleren

image Philip Frikke-Schmidt
02. januar 2021 kl. 14:42
Phlip Frikke-Schmidt har ordet

Vi er netop gået ind i et nyt og spændende år. Der venter allerede masser af udfordringer grundet pandemien, som på mange måder definerede 2020, på- såvel som udenfor banen.

2020 var året hvor vi oplede at finde tilbage til det, der for mange af os er Foreningsdanmarks største styrker, nemlig fællesskab, samhørighed og klubliv. Henover hele foråret og sådan set også sidste del af efteråret var det lige præcis de elementer, vores ungdomstrænere- & ledere efterspurgte- og søgte, at gennemføre trods restriktioner. Fællesspisninger, ture - & overnatninger, gamer-aftenerne. Sociale arrangementer med fællesskabet for øje. Det var ikke ”pirat-kampe”, mod spændende modstander, der partout skulle vindes med de 5, 7 eller 11 dygtigste spillere for hånden. Det er absolut nogle elementer vil skal søge at bringe videre ind i 2021.

2020 blev også året hvor rigtig mange forældre oplevede, at de sandelig også savnede det sociale fællesskab på anlægget og ikke mindst at børnene rent faktisk magter langt mere end vi de, umiddelbart tillægges. Langt de fleste børn kan snildt gennemfører en træningssession UDEN af have en voksen på sidelinjen. Støvlerne blive stadig bundet og vandet fyldt i drikkedunken. Det har været sundt for mange af børnene at være lidt mere ”frie” på træningsbanen. Vi elsker forældreopbakningen og kan ikke undværer den – men ind imellem er der også en misforstået opbakning som kan hæmme børnenes oplevelse af at dyrke en fritidsaktivitet.

Sidst men ikke mindst har vi, på trods af alt hvad 2020 har bragt også oplevet dels en lille medlemsfremgang og dels HVOR stærk en trænergruppe, båret af dedikeret og motiverede forældre, primært. Alle har bidraget til at fastholde- og tiltrække nye gennem et vanskeligt forår samt et udfordrende efterår. Ligesom der kollektivt i blandt alle klubbens trænere fra U4- til DS-niveau var fuld forståelse for at afsige sig dele af den godtgørelse for foråret 2020 (33%) klubben dække de frivillige trænere- & ledere, for indsatsen. For den enkelte, typisk småpenge, men for en forening af OKS’ størrelse et væsentligt bidrag til at kommet ud sikkert igennem et vanskeligt/usikkert år, rent økonomisk, grundet manglende indtægter. Lønkompensation fra staten og stor opbakning fra forældre, sponsorer og medlemmer generelt, til initiativer i form af eksempelvis at støtte klubben gennem køb  af T-shirt, holdfotos, vinterpakke, har været med til, at vi står stærkere, end så mange andre foreninger,  2021, fornemmer vi.

Fremtiden ser lys og spændende ud MEN vi lægger, ligesom resten af landet, ud med endnu en nedlukning.

Der bliver helt sikkert mange spændende og positive historier henover 2021. Dels øget fokus på klubbens organisation til gælde for medlemmer, trænere- & ledere samt områdets lokalbefolkning lige for døren. Allerede fra Januar lægger vi jo ud med at have en fuldtidsansat, drift- & udviklingsansvarlig, i Henrik ”Kleiner” Petersen, der skal være med til, at styrke- og løfte klubbens generelle niveau. Både hvad angår det generelle serviceniveau udad til men også ift. at være med til at sikre et øget indtægtsniveau, til glæde og gavn for alle klubbens medlemmer.

Sportsligt bliver der fortsat arbejdet på at udvikle på ”Det fede 2.0. i ”visionsgruppen”. Et arbejde der forhåbentligt måner ud i at vi fortsat kan vækst i klubbens børne- & ungdomsafdeling men sandelig også styrke ”toppen” i de respektive årgange. Ikke enten eller men både- og. Altså uanset køn- & niveau.

2021, vi er klar og glæder os til at få endnu flere timer med Jer og Jeres skønne børn på OKSon Park, midtbyens hjemmebane.