Ungdomsudvalgets beretning fra Generalforsamling

22. marts 2017 kl. 22:49

Generalforsamling i OKS den 15. marts 2017

Beretning fra ungdomsudvalget 2016 ved ungdomsformand Lasse Bugge

Året 2016 i OKS’ ungdomsafdeling var endnu et år med mange glade fodboldpiger og fodbolddrenge på banerne og mange hold repræsenterende OKS til stævner og kampe ikke kun på Fyn men også i resten af landet og i udlandet.

Status: Knap 450 spillere fordelt på 25 hold med 55 trænere, assistenter og holdledere vidner om høj aktivitet.

Der har været store sejre i 2016, U15 vandt kampen om Øen og rykkede op i Vest 1-rækken, U17 spiller med i toppen af U17 Vestrækken som er højest mulige niveau uden for licenssystemet og U14 spiller Vest 2-rækken som er næsthøjeste niveau. Desværre valgte DBU-Fyn at holde fast i 8-mands fodbold i U13, så her kan vi ikke måle os med de jyske klubber, som spiller 11-mands her i foråret.

U10, U11 og U12 har spillet med i DBU’s Golden League turnering ved siden af den traditionelle turnering og her har især U12 gjort sig bemærket på allerhøjeste niveau.

Tilgang i mange årgange: Hvis vi nu kigger væk fra resultaterne, så er der stor tilvækst i flere årgange. U9-10-11 har vokseværk og U12 er i antal kommet op på siden af U13 som klubbens største årgange med over 50 spillere. Det kræver jo flere trænere og vi må bare konstatere at efterspørgslen efter trænere er større end udbuddet. Og når man har trænere, så kommer der flere spillere og så presses trænerne og årgangene yderligere.

Vi har ikke fundet de vises sten med hensyn til at skaffe trænere og i løbet af året er vi blevet tiltagende udfordret på dette område. Indtil videre er idéen om at begrænse tilgang til klubben ikke kommet i spil, men vi kan fortsat bruge flere trænere.

Skolesamarbejde og morgentræning: OKS har indgået samarbejde med Ejerslykkeskolen, Rosengårdskolen og Munkebjergskolen om valgfag på 7.-9. klasse og 46 elever har været tilmeldt og derfor trænet fodbold på OKS fra 10-15 på rigtigt mange torsdage i dette skoleår. Og så kunne OKS invitere til morgentræning tirsdag og torsdag morgen fra 8-10 fra efteråret af. Tilbuddet har været til vores U14-U17 og er blevet modtaget rigtigt fint af spillerne, trænerne og skolerne.

Pladsforhold: Pladsen er efterhånden også en udfordring om vinteren. For få år siden blev hver årgang tilbudt 1-2 træningspas om ugen på den lille streetbane og nu vil alle træne 3 gange om ugen på kunstgræsbanen i vinterhalvåret. Det har givet mange problemer med for lidt plads, fordeling af mål og vi er ikke i mål med en bedre plan for vinterhalvåret.

Teenagere: Vores teenage-årgange U14-15-17 har i gennemsnit mistet et hold spillere hver. Dette er også i fokus hos DBU, som har udpeget denne aldersgruppe som særlig målgruppe for en række initiativer. I OKS mangler vi dog hænderne til at gøre yderligere på dette område for nuværende.

Trænerne: I 2016 fik alle trænere nyt tøj som følge af vores tøjaftale med Sportmaster og Nike. Flere har været på kurser og uddannet sig og Kenneth Ravnborg opnåede sin A-licens ved årsskiftet. Et godt trænermiljø og gode udviklingsmuligheder for trænere er meget vigtigt for at tiltrække nye trænere og det arbejde har fortsat fokus i 2017.

FA 2016: 150 piger og drenge deltog i sommerens Football Academy i uge 26. Det er en fantastisk uge for klubben, trænere og andre frivillige samt selvfølgelig alle børnene. Det gentager vi i 2017.

Afslutningsvis vil jeg gøre opmærksom på at uden frivillige, så er der ikke noget tilbud til spillerne i vores klub. Vi kan sikkert alle blive meget bedre til at påskønne de frivillige, det være sig trænere, holdledere, udvalgsmedlemmer, bestyrelse og sågar dommerne.

Fra ungdomsudvalget skal lyde en stor tak til jer alle. Vi vil bestræbe os på at gøre det endnu bedre at være frivillig i OKS i 2017.

På ungdomsudvalgets vegne

Martin Rasmussen